Ticaret Bakanı Bolat: E-ticarette ürün güvenliği büyük önem verdiğimiz bir alan
Ticaret Bakanlığı, e-ticaret sektöründe işbirliklerini güçlendirmeyi, yenilikçi çözümleri öne çıkarmayı ve dijital ticaretin sosyal ve ekonomik etkisini genişletmeyi amaçlayan Türkiye E-Ticaret Haftası'nı başlattı.
Anadolu Ajansı'nın (AA) küresel iletişim ortağı, Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Türkiye E-Ticaret Meclisi'nin katkılarıyla İstanbul Lütfi Kırdar Kongre Merkezi'nde düzenlenen etkinlik, “Geleceğin Ticareti” temasıyla düzenleniyor.
Programın açılış etkinliğinde konuşan Ticaret Bakanı Ömer Bolat, bu dönemde e-ticaret sektörü için iki önemli etkinlik düzenlediklerini, 3 hafta önce Ankara'da e-İhracat Zirvesi düzenlediklerini ve Türkiye E-ticaret Haftası'nın bugün başladığını, organizasyonun sektör adına oldukça başarılı geçeceğini söyledi.
Üretici işletmelerinin büyümesi, üretim ve satışların artması, tüketicilerin kaliteli ürünlere uygun fiyatlarla ulaşması için yaptıkları çalışmaları anlatan Bolat, bu bağlamda tüm paydaşlarla sürekli istişare ve koordinasyon içinde olduklarını, adil, rekabetçi, gelişen ve güçlenen bir pazar için çaba gösterdiklerini söyledi.
Bolat, şöyle konuştu: “Bu kapsamda Türkiye E-Ticaret Haftası kapsamında çok önemli panel ve sempozyumlar yapılacak. Dışarıda gezip alışveriş yapılabilecek stantlar var. 17 bin katılımcı olduğu söylendi. Gerçekten yoğun bir E-Ticaret Haftası olacak.” dedi.
“TÜRKİYE, DÜNYA YATIRIMCILARINA EŞSİZ FIRSATLAR SUNUYOR”
Programda uluslararası yatırımcıların da bulunduğunu belirten Bakan Bolat, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Bugün Türkiye, 86 bin uluslararası şirkete ve yatırımcıya ev sahipliği yapıyor. Son 22 yılda Türkiye'ye getirilen 280 milyar doları aşan yatırımlar, ülkemizde istihdama, üretime, ticarete ve ihracata büyük katkı sağlıyor. Türkiye, Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde güçlü bir liderliğe, istikrarlı bir yönetime, çok başarılı bir dış politikaya, ekonomisinde büyük bir gelişmeye, son 22 yılda dolar bazında milli gelirinde 6,5 kat artışa, mal ve hizmet ihracatında 7,6 kat artışa ve son eşsiz bir coğrafi konum “Konumu ile küresel yatırımcılara eşsiz fırsatlar sunuyor.”
“5 TİCARETTEN BİRİ E-TİCARETTE YAPILIYOR”
Ticaret Bakanı Bolat, e-ticarette çok hızlı bir büyüme ve dönüşüm yaşandığını kaydederek, Kovid-19 salgınıyla birlikte e-ticaret sektöründe hızın arttığını söyledi.
Bolat, “O döneme kadar dünyada ve Türkiye'de e-ticaretin ticaretteki payı yüzde 4,5-5 civarında iken 2-3 yılda bu oran yüzde 21'e çıktı. Şu anda her 5 ticaretten biri e-ticaret.” dedi.
Bu kadar hızlı gelişen ve gelişen bir sektörde uyguladıkları düzenlemeler ve yasal mevzuattan bahseden Bolat, Elektronik Ticaret Düzenleme Kanunu'nun piyasalar arasında adil rekabet ortamının oluşmasını ve çok aktörlü bir piyasa yapısının oluşmasını sağladığını anlattı.
Bolat, e-ticaret alanında tüketiciyi korumaya yönelik önemli düzenlemeleri hayata geçirdiğini vurgulayarak, tüketici bilgilendirmelerinin, cayma hakkının kullanım şartlarının, iade süreçlerinin ve satıcı yükümlülüklerinin açık, şeffaf ve anlaşılır hale getirildiğini söyledi.
“TÜRKİYE E-TİCARETTE ULUSLARARASI YATIRIMCILAR İÇİN ÇOK CAZİP”
Bakan Ömer Bolat, geçen yıl yıllık e-ticaret hacminin 6 trilyon dolara çıktığını belirterek, şu bilgileri verdi:
“Türkiye'de e-ticaret hacmi 2024'te 3 trilyon liraya ulaştı. Bu da 90 milyar dolar karşılığı. Kovid-19'dan önceki yıl olan 2019 ile 2024 arasında e-ticaret hacmi TL bazında 21 kat arttı. Bu büyük bir değişim, büyük bir trend. Perakende e-ticaret hacmi 1 trilyon 620 milyar lira civarında. Bu, toplam e-ticaret hacminin yüzdesi.” “Perakende e-ticaretin genel e-ticaret içerisinde çok önemli bir paya sahip olduğunu söyleyebiliriz. Türkiye'de perakende e-ticaretin büyüme oranı yüzde 18, Avrupa ortalaması ise yüzde 7. Bu hacimlerle e-ticaretin ve perakende e-ticaretin 2019 yılından bu yana Türkiye'de büyük atılımlar yaptığı söylenebilir. Bu nedenle yatırımcılar bu sektöre önem veriyor ve yatırım yapıyor. Türkiye, e-ticaret sektöründe uluslararası yatırımcılar için oldukça cazip bir merkez.”
Türkiye'de toplam e-ticaret işlem sayısının 2024 yılında 6 milyar adede, perakende e-ticaret işlem sayısının ise 1 milyar 850 milyon adede ulaştığını söyleyen Bolat, şöyle konuştu: “2024 yılında e-ticaretin gayri safi yurtiçi hasılamızdaki payı yüzde 6,5 oldu. Avrupa ile karşılaştırıldığında da benzer bir uyum görebilirsiniz.” dedi.
E-ticarette faaliyet gösteren işletme sayısının 2024 yılında 600 bine ulaştığını kaydeden Bolat, bu şirketlerin yüzde 78,6'sının şahıs, yüzde 17,8'inin anonim şirket, yüzde 3,6'sının ise anonim şirket olduğunu söyledi. “Bu durum, esnafımızın, girişimcilerimizin, kooperatiflerimizin ve kadın kooperatiflerimizin de pazarlama faaliyetleri arasında e-ticaret sektörüne büyük önem verdiklerini ve çok düşük maliyetlerle bu sektöre ulaşabildiklerini gösteriyor.” dedi.
“DENETİMLERİMİZİ TİTİZLİKLE YAPMAYA DEVAM EDECEĞİZ”
Ticaret Bakanı Bolat, e-ticaretin en yoğun olduğu sektörlerin “yiyecek ve içecek”, “giyim, ayakkabı ve aksesuar”, “elektronik”, “ev, bahçe, mobilya ve dekorasyon ürünleri”, “ilaç”, “kozmetik ve kişisel bakım” olarak sıralandığını söyledi.
Ürün güvenliğinin önemine vurgu yapan Bolat, şöyle devam etti:
“Tüketicilerimizin sağlığını ve güvenliğini korumanın yanı sıra adil ve sürdürülebilir bir dijital ticaret ekosistemi oluşturmak da büyük önem taşıyor. Bildiğiniz gibi son günlerde ürün güvenliği ile ilgili bazı trajik olaylar yaşandı ve Allah rahmet eylesin can kayıpları yaşandı. Dolayısıyla ürün güvenliği konusu tüm bakanlıklarımızın büyük önem verdiği bir alandır. Ancak bu hem sektör işletmecileri ve paydaşların kurallara uyumu hem de iç denetimlerin sektörel tedbirleri, cezai ve polisi ilgilendiren bir konudur. “Bunu yapanlara karşı cezai işlemlerimizi her zaman en sert ve hukuka uygun şekilde yürütmeye devam edeceğiz.”
“E-TİCARETTE ÜRÜN GÜVENLİĞİ ÇOK ÖNEMLİ ÖDEME YAPILACAK BİR ALANDIR”
Bakan Bolat, Uzaktan Erişim Yöntemleriyle Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmeliğin 1 Nisan'da yürürlüğe girdiğini hatırlatarak, şöyle konuştu: “E-ticarete yönelik piyasa gözetimi ve denetimi uygulamaları ile bu pazardaki kuruluşların kapasitelerinin geliştirilmesi amacıyla AB mevzuatına uygun olarak hazırlanan e-ticarette ürün güvenliğine ilişkin çalışma 9 Eylül'de başlatıldı. E-ticarette ürün güvenliği, büyük önem verdiğimiz bir alandır.” değerlendirmesini yaptı.
E-ihracatın önemine ve bu alanda verilen desteklere değinen Bolat, şöyle konuştu:
“Bakanlığımız e-ihracatçılarımıza e-ticaret hedef pazarları, online mağaza destekleri ve pazar yeri komisyon giderleri gibi alanlarda mali destek sağlıyor. Ayrıca Kolay İhracat Platformu (KİP) diye bir mekanizmamız var. Yapay zeka uygulamaları ve ileri teknolojik altyapıyla hedef pazarlara yönelik dijital danışmanlık hizmetleri sunuyoruz. Online sisteme kolayca yerleştirilip faydalanılabiliyor. Biz bir adım daha ileri gittik. 2024 yılının Ağustos ayında E-kolay İhracat Platformu'nu (E-KİP) hayata geçirdik. “Yani akıllı robot sayesinde pazara sunabiliyoruz. Şirketlerimiz için analiz, ürün analizi ve hedef pazar bilgisi.”
Bu alandaki gümrük düzenlemelerine de değinen Bolat, şunları söyledi: “Kadın girişimcilerin, genç üreticilerin, KOBİ'lerin, tüccarların ve tüm işletmelerin dijital ticarette daha fazla yer almasını istiyoruz. Biz de Ticaret Bakanlığı ve hükümet olarak onların daha da güçlenmesi için bu konuda çalışmalarımızı sürdüreceğiz.” dedi.